四向戰
Karate kata Shisochin
Shisochin kata sa do systému Naha te dostala po návrate majstra Kanryo Higaonnu z Čínu. Jej unikátne techniky nenadväzujú na žiadnu inú kata. Takmer celá kata sa cvičí s otvorenými rukami pričom zaujímavosťou je aj kľúčová technika cvičená do 4 smerov. V systéme Naha te reprezentuje kombináciu techník modlivky a tigra. Bunkai kata odhaľuje útoky na vitálne body ako aj Tuite jitsu.
Pomenovanie kata
Si Xiang Zhan, Shisochin.
Uvedené čínske znaky názvu tejto kata možno preložiť ako “Boj do 4 smerov” alebo “Boj do 4 strán”.
Autor ani pôvod tejto kata nie je už známy. Táto kata sa rozvíjala na Okinave ako súčasť Naha-te Chojuna Miyagiho (1888-1953). Nakoľko sa v mladosti Miyagi učil Tode u majstra Kanryoa Higaonnu (1853-1916), predpokladá sa, že túto kata Higaonna vyučoval.
Higaonna Kanryo (東恩納 寛量)
(10.marca 1853 – október 1915)
Okinavský majster Karate, ktorý sa výrazne zapísal do histórie Tode /Karate. Kanryo Higaonna (Higashionna) sa narodil v Naha, v rodine obchodníka s palivovým drevom.
Kto bol jeho učiteľom
S tréningom bojových umení začal vo veku 14 rokov u majstra menom Aragaki Seishō (新垣 世璋, 1840–1918). U neho mal študovať približne 3 roky, pričom majster Aragaki vyučoval štýl Mníchovej pästi. V septembri 1870 odcestoval majster Aragaki ako tlmočník do Číny a predpokladá sa, že prostredníctvom rodiny Yoshimura umožnil vycestovanie mladého Higaonnu do Fuzhow, Čína. Čím presne sa mladý Higaonna v Číne zaoberal je predmetom dohadov. Je pravdepodobné, že Higaonna strávil istý čas v dome Ryukyu, čo bol areál v ktorom sa stretávali Okinavčania. Tu prebiehala aj výučba bojových umení, pravdepodobne tu vyučovala svoj štýl rodina Kojo. Predpokladá sa, že mladý Higaonna sa mohol učiť aj od majstra menom Wai Xinxian, ktorý bol čínskym vojenským hodnostárom. Pravdepodobne rodina Kojo sprostredkovala Higaonnovi štúdium bojových umení u majstra štýlu bieleho žeriav menom Ryu Ru Ko. U neho mal zostať až do svojho návratu na Okinavu, čo bolo údajne v roku 1882.
Návrat na Okinavu
Po návrate na Okinavu mal tridsaťročný Higaonna povesť mladého majstra. Naďalej pracoval ako obchodník s palivovým drevom, no otvoril si aj dojo. Avšak nejestvujú žiadne záznamy o jeho žiakoch. Po Higaonnovom návrate ho mal požiadať Yoshimura (ten, ktorý mu pomohol dopraviť sa do Číny), aby vyučoval jeho syna. A Higaonna žiadosti skutočne vyhovel a začal ho vyučovať, čo malo byť v roku 1887. Preto je možné, že Higaonna sa vrátil z Číny až v roku 1887.
Čo presne Higaonna vyučoval je predmetom sporom. Sám odkazoval na svoje umenie ako čínske Kempo, pričom sa predpokladá, že najväčšiu časť pobytu v Číne strávil u majstra Ryu Ru Ko. Ten vyučoval viaceré kata Bieleho žeriava:
Paipuren
Nepai
Doonquan
Roujin
Qijing
Avšak ani jedny z týchto kata sa neobjavila u žiakov majstra Higaonnu.
S istotou môžeme povedať, že Higaonna vyučoval kata, ktoré nájdeme ako v Goju ryu tak i v Toon ryu. Tieto kata sa mohol naučiť ako u majstra Aragakiho tak i v Číne. Boli to nasledujúce kata:
Sanchin
Sesan
Sanseru
Suparinpei (Petchurin)
Nasledujúce kata sa už nenachádzajú v Toon ryu, avšak nachádzajú sa v Goju ryu. Tu je predmetom dohadov, či tieto kata Higaonna vyučoval avšak neboli prevzaté do Toon ryu alebo či tieto kata vložil do svojho systému majster Chojun Miyagi ako výsledok jeho niekoľkých ciest po Číne. Predpokladá sa,že Higaonna mohol vyučovať nasledujúce kata z čínskeho Kempo:
Saifa
Seienchin
Shisochin
Kururunfa
Sepai
Šírenie Naha te
Majster Higaonna pokračoval vo vyučovaní čínskeho Kempo. Označenie Naha te dostalo podľa oblasti v ktorej sa vyučovalo. Nemal veľa žiakov, no jeho povesť vynikajúceho majstra k nemu v roku 1902 priviedla mladého žiaka menom Chojun Miyagi. Ten si čoskoro priviedol kamaráta menom Kenwa Mabuni. Chojun Miyagi trénoval u majstra Higaonnu až do roku 1915, kedy majster Higaonna zomrel.
Najvýznamnejší študenti
Niektorí z jeho najvýznamnejších študentov boli Kyoda Juhatsu (zakladateľ Toon ryu, štýlu ktorý sa hlási k odkazu majstra Higaonnu) , Miyagi Chojun (zakladateľ Goju ryu), Mabuni Kenwa (zakladateľ Shito ryu), Yoshimura Choki, Shimpan Shiroma či Toyama Kanken.
To či majster Kanryo Higaonna vyučoval túto kata alebo nie, dnes s určitosťou nevieme povedať. Avšak na stránkach blogu venujúcemu sa rodinnému štýlu Motobu-ryu sa v článku týkajúceho sa možného pôvodu kata Sochin v Motobu-ryu uvádza, že:
“Avšak vzhľadom na skutočnosť, že v roku 1867 Arakaki Tsūji Pēchin (Arakaki Seishō) predviedol kata „Chishōkin (ちしやうきん)“ v Uchaya Udun v dedine Sakiyama v Shuri, Shisōchin bol pravdepodobne prítomný na Okinave už pred Higaonnovým odjazdom do Číny. Okrem toho, vzhľadom na skutočnosť, že Shisōchin nebola predstavená zakladateľovi Tōon-ryū a spolužiakovi Miyagiho Senseia, menom Kyoda Jūhatsu, zdá sa rozumné predpokladať, že Shisōchin sa naučil Miyagi Sensei od niekoho na Okinave po smrti Higaonna Senseia. Podľa Senseia Ueharu, Sensei Miyagi a jeho priateľ a spolužiak Teruya Kamesuke dostali súkromné inštrukcie od Motobu Chōyū, takže je celkom možné, že kata Shisōchin na nich odovzdal Motobu Chōyū.” Alebo aj niekto iný.
Odkaz Budhizmu v kata Shisochin
Názov kata je pravdepodobne ovplyvnený budhizmom. Má nás upomínať na Sidhartovu prvú cestu predtým ako sa stal Budhom. Sidharta prešiel východnou branou a stretol Starobu. Na druhý deň prešiel južnou branou a stretol Chorobu. Na tretí deň prešiel západnou branou a konfrontoval sa so Smrťou. Na štvrtý deň prešiel severnou branou a tentoraz sa stretol so zdržanlivosťou. Tento príbeh býva často uvádzaný ako kľúčový okamžik, ktorý podnietil Sidhartu Gautama k založeniu budhizmu.
Teória 4 brán v TČM
V tradičnej čínskej medicíne sa pojmom 4 brány označujú 2 akupunktúrne body ležiace na končatinách. Sú to LI-4 (bod č.4 na dráhe hrubého čreva) nachádzajúci sa na chrbtovej časti ruky medzi palcom a ukazovákom. Druhým bodom je LV-3 (bod č.3 na dráhe pečene), ktorý sa nachádza na priehlavku chodidla, medzi palcom a druhým prstom. Spolu tieto body, na všetkých 4 končatinách, vytvárajú 4 brány. Nie je náhodou, že tieto body majú silné liečebné účinky a pomáhajú vyrovnávať tok čchi v celom tele. A naopak slúžia ako zosilujúce body pri útokoch na vitálne body.
Teória 4 brán v kung fu
Na koncept 4 brán môžeme naraziť aj v juhočínskom kung fu (wing chun, tong long). Tu sa koncept 4 brán vysvetľuje nasledovne, wing chun definuje 4 brány ako 4 vstupy akým možno blokovať prichádzajúci útok v závislosti od pásma. Preto 4 brány predstavujú vnútornú vysokú bránu, vonkajšiu vysokú bránu, vonkajšiu nízku bránu a vnútornú nízku bránu. V juhočínskom štýle modlivky Tong Long Pai sa koncept 4 brán zasa vysvetľuje v závislosti od smeru útoku: zľava, spredu, sprava a zozadu. V ďalšom juhočínskom štýle modlivky Tung Kong Chow Gar Tong Long (東江周家螳螂) sa praktizuje cvičenie nazývajúce sa Si Ban Jin (四板勁), čo sa môže preložiť ako (Sila 4 dosiek či Sila 4 smerov). Podstatou cvičenia je naučiť cvičenca v rámci každého pohybu aby v rámci každého pohybu nebola sila nikdy iba v jednom smere alebo rovine, ale vo viacerých smeroch. Táto zručnosť v podstate umožňuje spojiť obranu a útok do jedného pohybu. Tak ako sa to cvičí v kata Shisochin.
Charakteristika kata Shisochin
Už embusen tejto kata prezrádza prečo sa objavila 4 v názve kata. 4 charakteristické techniky sa vykonávajú do 4 svetových strán, pričom kata obsahuje ďalšie 4 pre Shisochin typické techniky, ktoré sa vykonávajú ďalších 4 strán.
Prvá technika sa vykonáva prostredníctvom Shotei (úder pätou dlane) a niekedy sa nazýva aj ako “Rozhnevaný tiger prechádza lesom”. Bunkai tejto techniky učí blok aj útok súčasne. Druhá technika, ktorá sa cvičí do 4 strán je zložitejšia a bunkai je zamerané na techniku dislokácie lakťa. Okrem týchto dvoch charakteristických techník kata Shisochin obsahuje aj techniky hodov.
Kata nás učí bojovať za použitia techník otvorených rúk, ktoré vychádzajú zo štýlu modlivky nábožnej. Techniky vykonávané otvorenou rukou napovedajú, že by kata mohla mať základy aj v štýle tigra, prípadne v štýle žeriava. Takmer všetky techniky v kata sú vykonávané otvorenými rukami.
V súčasnosti sa kata Shisochin cvičí v Goju ryu a Shito ryu.
Typická technika a bunkai kata Shisochin
Len veľmi málo kata začína sanchin kamae s otvorenými rukami a súpera prepichovala nukite technikou. Táto technika sa v úvode vykonáva 3 krát, čo je typické pre Naha Te kata. Pre karate kata je totiž obvyklé prevedenie sanchin kamae zatvorenými päsťami ako napr. v kata Sanseru. Otvorené, bodajúce ruky odkazujú na juhočínske zostavy, napr. aj zo štýlu Bieleho žeriava či Modlivky. Tieto údery nevpichujú prsty do hrudného koša súpera, ale stimulujú vitálny body na tvári (napr. ST-5). V spojení s držaním a stimulovaním jednej z brán (napr. LI-4) naberá úder do tváre vyšší devastačný rozmer. Nacvičujte len pod dohľadom skúseného inštruktora Kyusho jutsu!
Ďalším charakteristickým znakom kata Shisochin je prevedenie techniky úderu dlaňou so súčasným blokom. Túto techniku nájdeme aj v iných čínskych kata, napr. Seisan, Suparinpei či Nepai, avšak v kata Shisochin sa táto technika vykonáva 4 krát za sebou do všetkých 4 svetových strán. Hádam preto sa názov kata Shisochin prekladá ako “Boj do 4 strán”. Tu je úder dlaňou smerovaný buď na vitálny bod na tele CV-17 alebo prípadne aj na vitálne body na hrdle napr. ST-9, na ktoré obranca plynulo prejde po údere do tela.
Kyusho v kata Shisochin
Vedeli ste, že viaceré bojové umenia uprednostňujú koncept kamae kedy si kryjú najmä stred tela? Zakrytím tvz. centrálnej línie si obranca totiž kryje dráhu počatia známu aj ako predná stredná dráha. Vitálne body nachádzajúce sa na tejto dráhe vo výške hrudníka ovplyvňujú najmä dýchanie. Jedným z týchto bodov je aj CV-17, ktorý môžeme aktivovať viacerými spôsobmi.
CV-17
dráha predná stredná
Poloha: v strede hrudníka medzi bradavkami
Cieľ: n.intercostalis – 4. medzi-rebrový nerv
Aktivácia
Úder: smerom do stredu tela, s rotáciou
Trenie: už aj malé trenie vyvoláva silnú reakciu, trieť možno smerom hore alebo dole, čo vyvoláva rôzne reakcie tela
Reakcia: úder vyvolá dýchacie problémy, môže ovplyvniť aj činnosť srdca, telo sa schúli alebo vystrie v závislosti od smeru trenia
Obsah webových stránok www.spiritofthekata.com, ako aj ich jednotlivé prvky (logo, grafika, webdesign, texty) sú právne chránené zákonmi SR. Akékoľvek použitie obsahu alebo prvku webových stránok www.spiritofthekata.com, spočívajúce v kopírovaní, či napodobňovaní, bez predchádzajúceho výslovného súhlasu autora stránok je neoprávnené a porušujúce autorské práva podľa Zákona č. 185/2015 Z. z. (Autorský zákon). Jednotlivé prvky nemožno použiť na komerčné alebo nekomerčné účely bezplatne a bez predchádzajúceho súhlasu. Ak by ste radi použili niektoré materiály zo stránok www.spiritofthekata.com na svojich webových stránkach (knihe, …), skôr než použijete Ctrl+C a Ctrl+V, prečítajte si čo všetko považujeme za predmet autorského zákona a zoznámte sa s našim cenníkom. Prosíme kontaktujte nás, aby ste sa ubezpečili, že nekonáte neeticky a neporušujete zákon.
Použitá literatúra
www.eastcoast.co.za/buddy/ jundokankata.html- gojuryu
www.freespace.virgin.net/mike.clark/sodokan11.htm
www.shitokai.com
www.ogrkk.com/kata.htm
www.goju-ryu.info/kata/
http://www.shaolinunion.com/shaolinunion/kungfu_and_okinawa_karate
https://www.ttpacupuncture.com/what-are-the-4-gates-2/ [prístup 9.2.2021]
Sapir Tai: Tong Long Pai Southern Praying Mantis. DVD(mp4 súbor). Vydalo Budo International.Motobu Shōchin. Dostupné online na https://ameblo.jp/motoburyu/entry-12617042772.html [prístup 10.2.2023]