十三
Pomenovanie kata
Karate kata Aragaki no Sesan
Kata Aragaki no Sesan je stredne náročná kata čínskeho pôvodu, ktorú na Okinave vyučoval majster Seisho Aragaki (1840-1918). Pôvodná verzia sa dnes považuje za stratenú. Avšak Hanshi Patrick McCarthy na základe viacerých verzií svojich učiteľov a ovplyvnený osobnými interpretáciami, vytvoril verziu kata Sesan pod názvom Aragaki no Sesan. Dnes sa vyučuje len v Koryu Uchinadi. Aragaki no Sesan nesie spoločné znaky s ďalšími verziami kata Sesan. Tie sa v mnohých verziách cvičia dodnes naprieč mnohými štýlmi. Kata Aragaki Sesan reprezentuje techniky tigra, ktoré sa odzrkadľujú v jej bunkai.
Sesan, Seisan.
Uvedené čínske znaky názvu tejto čínskej kata možno preložiť ako číslo “13”. V smere Goju ryu sa názov kata Sesan prekladá ako “13 rúk”. Číslo 13 v názve kata býva niekedy interpretované tak, že kata Sesan obsahuje 8 obranných a 5 útočných techník, spolu 13. Morio Higaonna zasa objasňuje, že názov sa zakladá na 13-tich pacifistických budhistických princípoch. Kinjo Akio interpretuje názov kata ako 13 postupov, nie pohybov. McCarthy v Bubishi uvádza, že číselný názov kata môže mať súvislosť s počtom vitálnych bodov, na ktoré sa študent učí útočiť.
Pôvod kata Sesan
Autor tejto kata nie je dnes známy. Taktiež pôvod kata Sesan sa nedá s určitosťou vystopovať. Pravdepodobne sa jedná o kata pochádzajúcu z južných provincií Číny. Ako uvádza známy historik Karate Hanshi Patrick McCarthy vo svojej knihe Bubishi, kata Seisan popri iných zostavách používa Dračí box, Leví box ako aj Box arhatov známy tiež ako Box mnícha. Ďalej McCarthy na základe svojich výskumov konštatuje, že kata Sanchin, Seisan a Suparinpei sa v Kuninde vyučovali dlho pred Higashionnovým odchodom do Číny, pričom sa tieto kata naučil Kanryo Higashionna (1853-1916) priamo od svojho majstra menom Seisho Aragaki (1840-1918).
McCarthy udáva, že jestvuje písomný záznam, ktorý dokumentuje program vystúpenia konajúceho sa v marci 1867 v Ochayagoten (východná záhrada) zámku Shuri na počesť posledného Sapposhi. Tu demonštroval majster Aragaki a jeho žiaci okrem iných cvičení aj kata Seisan.
Koryu Uchinadi verzia
V Koryu Uchinadi nachádzajúca sa Aragaki no Sesan (Aragaki Seisan), bola na Hanshi McCarthyho prenesená prostredníctvom línie Hanshi Richarda Kima (1917-2001).
Význam čísla 13
13 rúk
Formu z názvom Sup Saam Sao, ktorá sa prekladá ako “13 rúk”, môžeme nájsť okrem Karate aj v čínskom bojovom umení Wing Chun založenom na pohyboch Bieleho žeriava. Tu predstavuje číslo 13 : 4 cykly, 2 problémy (dovnútra, von) a 7 metód (dvíhanie, narovnávanie, strkanie, hádzanie, rozdeľovanie, lámanie a trhanie).
13 pozícií
Číslo 13 obsahuje vo svojej teórii aj vnútorný systém Tai Chi Chuan. Ten poukazuje na 13 pozícií (pohyby, techniky , energie, brány, postoje a sily či taktiky), ktoré delí na 8 brán a 5 smerov. Na týchto 13 pozícií (8 brán a 5 smerov) sa odvoláva rôznym spôsobom mnoho autorov publikácií Tai Chi Chuan, kde sú tieto pozície často predstavované ako “13 síl = Shi San Shi”. Niektorí autori týchto 13 síl nazývajú aj ako 13 pozícií, 13 vstupov, 13 energií alebo 13 pohybov. Podrobnejšie sa 8 brán označuje aj ako 8 postojov, pozícií, energií alebo spôsobov. 5 krokov naproti tomu označuje 5 smerov, druhov práce nôh či pohybov.
Legenda o 13 mníchoch
Táto legenda sa udiala v čase keď sa končila vláda dynastie Suej (581-618) a k moci nastupovala dynastia Tang (618-907). Posledný cisár dynastie Suej – Jang Ti precenil svoje sily keď sa domnieval, že si podmaní aj Kóreu. Tento jeho pokus viedol k vyčerpaniu štátnych zdrojov a jeho porážka behom tiahnutia na Kóreu podnietila v krajine masové povstanie, a v
konečnom dôsledku spôsobila aj stratu mandátu Nebies. V tom čase sa údajne stretli vojská oboch dynastií v neľútostnej bitke v oblasti Henan. Po niekoľkých dňoch bojov bola armáda dynastie Tang porazená a zakladateľ dynastie Tang, Li ShiMin, zajatý. A preto sa vedenie tangskej armády obrátilo o pomoc na shaolinský kláštor.
Predstavený kláštora pomoc neodmietol a vyslal 13 mníchov ozbrojených iba palicami, aby splnili svoju úlohu. Samozrejme, že zakladateľa dynastie Tang oslobodili a nakoniec sa aj podieľali na rozdrvení protivníkovej armády. Zato ich čakala bohatá odmena, pričom legenda o ich statočnosti koluje dodnes. Shaolinská palica sa stala legendárnou zbraňou budiacou rešpekt u všetkých protivníkov.
13 mesiacov
V Číne i v Japonsku sa používa počítanie rokov podľa obdobia panovania jednotlivých vládcov. Japonci prevzali tento systém v polovine 6. storočia n.l. a v roku 690 bol tento systém uznaný japonským cisárskym dvorom ako oficiálny kalendár. Napriek tomu, že sa spôsob určovania dátumu v priebehu japonských dejín v rôznych podrobnostiach menil, bol to vždy
tzv. lunárny kalendár, založený na obehu Mesiaca okolo planéty Zem. Za jeden lunárny mesiac sa podľa tohto kalendára považuje doba od novolunia do novolunia. Nakoľko toto obdobie zodpovedá dĺžke asi 29 a 1/2 dňa, striedajú sa v tomto kalendári mesiace o dĺžke 29 a 30 dní. Dvanásť
takýchto mesiacov tvorí jeden lunárny rok, ktorý má ale len 354 dní – teda o viac ako 11 dní menej oproti dobe obehu planéty Zem okolo Slnka. Aby sa táto strata vyrovnala, vždy približne raz za tri roky je potreba vložiť 13. “prestupný” mesiac. Takýto systém má však aj svoje nevýhody. Napr. lunárny Nový rok (teda 1. deň 1. lunárneho mesiaca) môže pripadnúť niekedy na náš 17. január a inokedy zase na 19.február.
Napovedá nám hádam názov kata čas, ktorý je potrebný na osvojenie si tejto kata?
Verzie
V súčasnosti je kata Seisan na Okinave rozšírená v mnohých verziách, odlišujúcich sa od seba nielen technickými prvkami, ale aj menom autora v názve kata. V roku 1938 zdokumentoval Itoman Seijin vo svojej knihe Karate (Toudi)jutsu no Kenkyu na Okinave prítomnosť kata Sesan 十三歩, Iha-shi Sesan 伊波氏十三歩, Kyan-shi Sesan 喜屋武氏十三歩 a Seshun セーシュン. Hanshi McCarthy uvádza, že počas svojho štúdia mal možnosť si osvojiť hneď niekoľko verzií kata Seisan ako niekoľko verzií z Goju ryu, Shito ryu, Tomari Seisan (verzia majstra Iha), Higashionna Seisan, Hangetsu ako aj Aragaki Seisan. Je zrejmé, že sa jednotlivé verzie ovplyvňovali navzájom, pričom nie je vylúčené, že niektoré verzie kata Seisan zostali doposiaľ ešte nezdokumentované. Medzi najrozšírenejšie verzie patria :
Goju verzia
Goju ryu verzia známa ako Sesan pochádza z Naha-te majstra Higaonnu a bola pravdepodobne ovplyvnená z viacerých zdrojov. Má sa zato, že majster Kanryo Higashionna (1853-1916) si osvojil istú verziu tejto kata ešte pred svojím odchodom do Číny. S najväčšou pravdepodobnosťou sa ju naučil u majstra štýlu 18 Budhov, menom Seisho Aragaki (1840-1918), u ktorého sa učil približne 3 roky. Majster Higashionna odovzdal kata Sesan ďalej na svojich žiakov, pričom Chojun Miyagi (1888-1953) ju začlenil (pozmenenú?) do svojho štýlu Goju ryu. Ďalší žiak, Kyoda Juhatsu (1887-1968), zakladateľ Toon ryu, už ale túto kata nezačlenil do svojho štýlu. Pre verziu z Goju ryu sú typické viacnásobné údery dlaňou, ale aj zatvorenými rukami, lámacie kopy, no najmä škrtiaca technika nazývaná kokou, čo v preklade z japončiny doslovne znamená pazúry smrti. Táto technika sa vykonáva jednou rukou a útočí na súperove krčné tepny. Vyobrazenú ju môžeme nájsť aj starom texte Bubishi. Sesan kata bola údajne obľúbenou kata zakladateľa Goju ryu, majstra Chojun Miyagiho (1888-1953) a jeho žiaka menom Jinan Shinzato (1901-1945).
Chojun Miyagi aplikuje techniku z kata Sesan.
Ryuei ryu verzia
Ryuei ryu verzia tak ako Shito ryu verzia je podobná na verziu z Goju ryu. V úvode kata zostala zachovaná technika trojnásobného úderu dlaňou, Shotei uchi. Tieto tri údery vykonané zasebou v jednom postoji na mieste sa vyskytujú len v týchto troch verziách.
Shorin ryu verzia
V Shorin ryu je známa istá verzia kata Seisan už z dôb majstra Sokon Matsumuru (1792-1896) ako Matsumura Sesan . Predpokladá sa, že ju majster Matsumura preniesol v roku 1840 z Číny. Nie je ale vylúčené, že istá verzia tejto kata tu bola známa už dlhšie, ale časom sa z nej vytratili kruhové pohyby typické pre čínsky box a boli zamenené za priame techniky. Taktiež nie je vylúčené, že z kata Matsumura Seisan sa časom vyvinula Tomari Seisan (alebo to bolo naopak?).
Majster Itosu (1830-1916), ktorý bol žiakom majstra Matsumuru, sa priatelil s majstrom Kanryo Higashionnom (1853-1916), ktorý praktikoval verziu Seisan typickú pre Goju ryu. Každopádne Gichin Funakoshiho (1868-1957), žiak majstra Itosu, preniesol jednu verziu kata Seisan do smeru Shotokan a pomenoval ju ako Hangetsu. Pre verziu Matsumura Seisan sú ako u iných verzií,typické viacnásobné údery, množstvo techník vykonávaných zatvorenými päsťami, ale najmä kopy mae geri vykonávané zo zadnej i prednej nohy. Z Matsumura Seisan boli vytvorené aj verzie praktikované v Isshin ryu a Chito ryu.
Tomari verzia
Tomari Seisan sa podobá na verziu Matsumura Seisan, no namiesto kopov mae geri používa lámacie kopy a pre kata z Tomari typický postoj shiko dachi.
Uechi ryu verzia
Uechi ryu verzia známa ako Sesan pochádza od majstra Shushiwa (1874-1926), ktorý bol majstrom juhočínskeho štýlu Pan Gai Noon (Pan Ying Juan), čo bol shaolinský tigrí štýl. Tento štýl bol syntézou vonkajších a vnútorných škôl Chuan Fa a bol založený na pohyboch žeriava, tigra a draka. Z Číny na Okinavu túto kata preniesol v roku 1910 majster Kanbun Uechi (1877-1948), zakladateľ Uechi ryu Karate. Tu sa prakticky v nezmenenej podobe vyučuje dodnes.
Toon ryu verzia
Zakladateľ Toon ryu, Kyoda Juhatsu, si osvojil dve verzie kata Seisan. Prvú verziu od svojho učiteľa menom Higaonna Kanryo (1853-1916) a druhú verziu od jeho bratranca menom Kanyu Higaonna. Verzia, ktorá sa vyučuje v Toon ryu pochádza od Kanyu Higaonnu, ktorý sa túto verziu kata Seisan naučil počas svojich pobytov v Číne. Od Goju ryu verzie sa Toon ryu verzia okrem iného odlišuje spôsobom vykonávania kopov (silné dupnutie chodidlom) namiesto rýchleho lámacieho kopu vracajúceho sa naspäť do hiki ashi.
Kenwa Mabuni predvádzajúci techniku shotei z kata Sesan
Zdroj : kniha Seipai no Kenkyu (1934)
V súčasnosti sa kata Sesan cvičí v Goju ryu, Shito ryu, Ryuei ryu, Wado ryu (označovaná ako Seishan), Isshin ryu, Chito ryu a smere Shotokan (označovaná ako Hangetsu). V Koryu Uchinadi sa praktizuje verzia Aragaki Seisan.
Charakteristika kata Aragaki no Sesan
Kata Sesan sa začína podobne ako iné Naha Te kata tromi krokmi s gyaku cuki. V tomto prípade sa vykonáva namiesto úderu zatvorenou päsťou úder otvorenou rukou, teisho cuki. Túto techniku nájdeme aj v ryuei ryu kata Annan.
Kata Aragaki no Seisan obsahuje techniky, ktoré nájdeme aj v iných kata najmä s čínskym pôvodom. V kata sa niekoľko krát opakuje kombinácia kizami cuki-gyaku cuki – hineri mae geri – gyaku cuki, ktorú nájdeme napr. aj v kata Annaku. Ďalšími charakteristickými technikami sú pasáže nachádzajúce sa v kata Nepai (úder päsťou do vlastnej dlane).
Vo všeobecnosti sa dá povedať, že sa jedná o menej náročnú kata s množstvom priamych úderov a nízkych prerážacích kopov. Zrejme z tohto dôvodu niektorí majstri zaraďujú túto kata do svojho vyučovacieho programu hneď po kata Sanchin. Kata Seisan je založená na bránicovom dýchaní a tak ju podaktorí označujú ako silovú kata. Vzhľadom na nízku atraktívnosť obsiahnutých techník, veľký počet opakujúcich sa techník i celých kombinácií ako aj na celkovú nenáročnosť kata, je kata Seisan zaraďovaná v niektorých štýloch ešte do vyučovacích programov pre žiacke stupne.
Typická technika a bunkai kata Sesan
Jednou z techník, ktoré sú pre kata Aragaki no Sesan typické, je úder gyaku cuki vykonávaný dlaňou. Tento úder sa vykonáva v úvode kata hneď 3 krát za sebou, čím akoby autor kata zdôrazňoval prepojenie na iné čínske kata. Zaujímavosťou je, že zovretie dlane s pokrčenými prstami zodpovedá technike ruke tigra. Techniky tigra sa vyznačujú pevným uchopením a následným zovretím končatiny alebo inej časti tela. Zovretie ruky verne pripomína tigra, ktorý vryje svoje pazúry do svojej obete. V tomto prípade je technika zameraná na tvárovú oblasť hlavy, kde okrem úderu sa môže prstami vykonávať zovretie anatomických štruktúr nad hornou perou.
Zovretie prednej tvárovej časti sa môže zdať oproti samotnému úderu málo účinné, avšak iba dovtedy kým si neuvedomíme prítomnosť vitálnych bodov v tejto oblasti. Touto oblasťou prebieha hneď niekoľko akupunktúrnych dráh (zadná stredná, dráha žalúdka a dráha hrubého čreva). Poloha bodov na týchto dráhach naznačuje kde ležia svalmi nekryté nervy, ktoré možno stimulovať v bunkai kata. V závislosti podľa úchopu môžeme stimulovať buď n.buccalis (lícny nerv) alebo n.zygomaticus (jarmový nerv), čo sú vetve tvárového nervu.
Obidva nervy sú vetvou tvárového nervu. Tvárové nervy sú zmiešané motorické i zmyslové nervy. Motorická časť prenáša signály, ktoré riadia výrazy tváre, čiže mimiku. Bez týchto nervov by ste neprečítali v tvári iného človeka žiadnu emóciu. Senzorická časť zasa prenáša prostredníctvom jazyka signály súvisiace s chuťou.
Bunkai kata Aragaki no Sesan učí odpovede na viaceré druhy útokov, pričom obsahuje predovšetkým páky na ruky i hrdlo. Pozrite si bunkai kata Aragaki no Seisan cvičené formou drilu pre 2 osoby, tak ako vyučovalo Tode na konci 19. storočia.Bunkai Aragaki Seisan cvičené formou drilu pre dve osoby
Kyusho v kata Aragaki no Sesan
Vedeli ste, že silným zovretím a stimuláciou tvárových nervov dokážete spoľahlivo zhodiť súpera na zem? Jedným z bodov, ktoré silným zovretím stimulujeme je vitálny bod GV-26.
Obsah webových stránok www.spiritofthekata.com, ako aj ich jednotlivé prvky (logo, grafika, webdesign, texty) sú právne chránené zákonmi SR. Akékoľvek použitie obsahu alebo prvku webových stránok www.spiritofthekata.com, spočívajúce v kopírovaní, či napodobňovaní, bez predchádzajúceho výslovného súhlasu autora stránok je neoprávnené a porušujúce autorské práva podľa Zákona č. 185/2015 Z. z. (Autorský zákon). Jednotlivé prvky nemožno použiť na komerčné alebo nekomerčné účely bezplatne a bez predchádzajúceho súhlasu. Ak by ste radi použili niektoré materiály zo stránok www.spiritofthekata.com na svojich webových stránkach (knihe, …), skôr než použijete Ctrl+C a Ctrl+V, prečítajte si čo všetko považujeme za predmet autorského zákona a zoznámte sa s našim cenníkom. Prosíme kontaktujte nás, aby ste sa ubezpečili, že nekonáte neeticky a neporušujete zákon.
Použitá literatúra
Mabuni, K.: Seipai no Kenkyu. Karate Kenkyusha : Kyobukan, 1934 (Showa 9). 176 s.
McCarthy, P.:Bubiši – Bible Karate. Bratislava : CAD Press, 2005. 284 s. ISBN 80-88969-26-3.
McKenna, M.: Itoman Seijin. [online] www.kowakan.com [prístup 22.02.2010]
McKenna, M.: Tou´on-ryu Kicking Techniques. in Meibukan Magazine No.5 [online] http://www.krijgskunst.org/downloads/meibukanmagazineno5.pdf [prístup 25.12.2013]
McCarthy, P.:Aragaki Seisan & Chokyu.[online] www.koryu-uchinadi.org/ Aragaki_Seisan_&_Chokyu.pdf [prístup 23.12.2013]
www.eastcoast.co.za/buddy/jundokankata.html
www.shitokai.com
Obrázok Chojun Miyagi http://shinseidokandojo.blogspot.sk/2013_04_01_archive.html